twitter
rss

undefined undefined

 Για όσους δεν το γνωρίζουν,  το έθιμο της βασιλόπιτας, που είναι βαθιά ριζωμένο στην ελληνική παράδοση, συνδέεται με τον Άγιο Βασίλειο, από τα χρόνια του Ιουλιανού του Παραβάτη. 

Όταν το Βυζάντιο κήρυξε τον πόλεμο στην Περσία, ο Ιουλιανός πέρασε με τον στρατό του από την Καισαρεία. Διέταξε, τότε, να φορολογήσουν όλη την επαρχία και τα χρήματα αυτά θα τα έπαιρνε επιστρέφοντας για την Κωνσταντινούπολη. Για τον λόγο αυτό, οι κάτοικοι αναγκάσθηκαν να δώσουν ό,τι είχε ο καθένας σε χρυσαφικά ή νομίσματα. Όμως, ο Ιουλιανός σκοτώθηκε σε μια μάχη στον πόλεμο με τους Πέρσες κι έτσι δεν ξαναπέρασε από την Καισάρεια.

Τότε ο Άγιος Βασίλειος μοίρασε στους κατοίκους τα χρήματα και τα χρυσαφικά τους με ένα πολύ  πρωτότυπο τρόπο: έδωσε εντολή να ζυμώσουν ψωμιά, σε κάθε ψωμί έβαλε μέσα από ένα νόμισμα ή χρυσαφικό και κατόπιν τα μοίρασε στα σπίτια. Μάλιστα, λέγεται ότι ο καθένας βρήκε αυτό που είχε δώσει! Έτσι, γεννήθηκε το έθιμο της πίτας που ονομάσθηκε βασιλόπιτα.



Δεν χάσαμε κι εμείς την ευκαιρία, όπως κάθε χρόνο, και το σχολείο μας γέμισε με τη γλυκιά μυρωδιά της βασιλόπιτας και τον ενθουσιασμό της αναζήτησης του νομίσματος!

 Η Διευθύντριά μας, κυρία Εύη Παπασπυρίδου, ετοιμάζεται να μας μοιράσει τα κομμάτια!



Το νόμισμα βρέθηκε! Ο τυχερός της χρονιάς είναι ο εκλεκτός συνάδελφός μας, Ευθύμης Καρανάνας ! Τον συγχαίρουμε και του ευχόμαστε κάθε ευλογία!


Και του χρόνου!



undefined undefined

 


        

Η γιορτή των Τριών Ιεραρχών, Αγίου Βασιλείου του Μεγάλου, Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου και Αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου, εορτάζεται στις 30 Ιανουαρίου. Καθιερώθηκε τον 11ο αιώνα από την Ορθόδοξη Εκκλησία, κυρίως για δύο λόγους:

1. Για να τερματιστούν διαφωνίες μεταξύ των πιστών

Στη βυζαντινή εποχή, υπήρχαν έντονες συζητήσεις ανάμεσα σε χριστιανούς σχετικά με το ποιος από τους τρεις Ιεράρχες ήταν ο σπουδαιότερος. Οι «Βασιλείτες» θεωρούσαν ανώτερο τον Άγιο Βασίλειο, οι «Γρηγορίτες» τον Άγιο Γρηγόριο και οι «Ιωαννίτες» τον Άγιο Ιωάννη. Για να αποφευχθεί η διχόνοια και να τονιστεί η ενότητα της πίστης, η Εκκλησία αποφάσισε να τιμήσει και τους τρεις ισότιμα, δημιουργώντας μια κοινή γιορτή

2. Για να αναδειχθεί η συμπληρωματικότητά τους

Οι τρεις Ιεράρχες, παρόλο που διαφέρουν στη προσωπικότητα και στο έργο τους, ενσαρκώνουν τριάδα αξιών απαραίτητη για τον χριστιανισμό:

  • Άγιος Βασίλειος ο Μέγας: Κοινωνική δικαιοσύνη και μοναχική ασκητική.
  • Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος: Θεολογικό βάθος και πνευματικό φωτισμό.
  • Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος: Ηθική ευσπλαχνία και ρητορική ισχύ.

Στην Ελλάδα, από τον 19ο αιώνα, η γιορτή συνδέθηκε με την εκπαίδευση. Οι τρεις Ιεράρχες, ως μεγάλοι λόγιοι που αγκάλιασαν την κλασική φιλοσοφία μαζί με τη χριστιανική αλήθεια, έγιναν σύμβολα της συμβίωσης γνώσης και ηθικής. Γι' αυτό τους τιμούμε ως προστάτες των γραμμάτων και της Παιδείας, ενώ την 30η Ιανουαρίου γίνονται ειδικές εκδηλώσεις στα σχολεία.

Έτσι και στο δικό μας σχολείο εορτάστηκε με λαμπρότητα η μέρα αυτή! Το πρωί τελέστηκε Θεία Λειτουργία στο εκκλησάκι του Νοσοκομείου Παίδων "Η Αγία Σοφία", στο τέλος της οποίας διαβάστηκε αρτοκλασία, όπου μνημονεύθηκαν τα ονόματα μαθητών και εκπαιδευτικών. 








Οι άρτοι μοιράστηκαν αργότερα και στους νοσηλευόμενους μαθητές μας που δεν είχαν δυνατότητα να παρευρεθούν για λόγους υγείας και οι οποίοι χάρηκαν πολύ.

Ευχαριστούμε θερμά τον ιερέα του Νοσοκομείου, πατέρα Αλέξανδρο, για την κατανυκτική αυτή ευκαιρία!

undefined undefined

Καλή κι Ευλογημένη Χρονιά 2025! 

Κι όπως γράψαμε στην προηγούμενη ανάρτησή μας για τα Χριστούγεννα μιας άλλης εποχής, ας δούμε και τα λόγια από τα Πρωτοχρονιάτικα κάλαντα μιας άλλης εποχής, με τα πολύ ουσιαστικά τους μηνύματα:

Και νέον έτος αριθμεί
η του Χριστού περιτομή
και η μνήμη του Αγίου
Ιεράρχου Βασιλείου.

Του χρόνου μας αρχή καλή
και ο Χριστός μας προσκαλεί
την κακίαν ν' αρνηθώμεν
μ' αρετάς να στολισθώμεν.

Να ζώμεν βίον τέλειον
κατά το Ευαγγέλιον
με αγάπη με ειρήνη
και με τη δικαιοσύνη.

Χρόνια πολλά και ευτυχή
με καθαρά κι αγνή ψυχή
με χαρά και με υγεία
και με Θεία ευλογία.

(ακούστε τα κάλαντα εδώ)



undefined undefined

 Με μεγάλη συγκίνηση, εμείς οι μεγαλύτεροι, ξεφυλλίζουμε τα παλιά μας αναγνωστικά. Αυτά που μας έμαθαν γράμματα, αυτά που μας έμαθαν κι ένα άλλο ήθος...

Μαζί με τις θερμότερες ευχές μας, σας αφιερώνουμε λίγες σελίδες από το αναγνωστικό της Γ΄Δημοτικού που κυκλοφόρησε το 1977, υπό την επιμέλεια της σπουδαίας συγγραφέως και παιδαγωγού, Αγγελικής Βαρελά.

Διαβάστε μαζί μας αυτές τις σελίδες και είμαστε σίγουροι ότι η ψυχή σας θα πάρει μεγάλα μηνύματα, που δύσκολα τα βρίσκουμε στη σημερινή μας εποχή της τεχνολογίας και τεχνοκρατίας...Στην εποχή που, δυστυχώς, δεν ξέρουμε καν τι γιορτάζουμε αυτές τις μέρες...

Καλά κι ευλογημένα Χριστούγεννα!

Με το καλό να ξανανταμώσουμε την Νέα Χρονιά!





















undefined undefined

Βρήκαμε εδώ μία πολύ όμορφη ανάρτηση - ανάλυση για την εικόνα της γεννήσεως του Χριστού και σας την μεταφέρουμε: 



Η εικόνα της Γέννησης του Χριστού αποτελεί μια εμβληματική απεικόνιση της έλευσης του Κυρίου στον κόσμο και θεωρείται από τις πιο σημαντικές στο Δωδεκάορτο. Εμπεριέχει τόση συμπυκνωμένη δύναμη μέσα της καθώς συμβολίζει την κατάργηση του παλιού κόσμου και την έλευση του νέου. Αφηγείται μια ολόκληρη Ιστορία και όχι μόνο αυτή της γέννησης του Θεανθρώπου. Ο Χριστιανός απευθύνεται στην εικόνα και μέσα από αυτήν επικοινωνεί με τον Ιησού Χριστό που ήρθε να ανακαινίσει τον κόσμο και να γεννήσει τον Νέο Άνθρωπο. 


Η Γέννηση του Ιησού Χριστού

Μια από τις εικόνες που συνθέτουν το Δωδεκάορτο (οι δώδεκα σπουδαιότερες γιορτές της Ορθοδοξίας) είναι και αυτή της Γέννησης. Βρίσκεται στην Ιερά Μονή Σταυρονικήτα στο Άγιο Όρος και συγκαταλέγεται ανάμεσα στα έργα του περίφημου αγιογράφου μοναχού Θεοφάνη, ιδρυτή της κρητικής σχολής.


Ο Ιησούς στο σπήλαιο 

Στο κέντρο εικόνας ξεχωρίζει η Θεοτόκος με το νεογέννητο Χριστό μέσα στο γνωστό από την παράδοση σπήλαιο της Γεννήσεως, που χρησίμευε ως στάβλος και που εκεί, έγινε η Γέννηση, γιατί δεν υπήρχε χώρος σε ανθρώπινη κατοικία, έτσι ο Βασιλιάς των ουρανών γεννήθηκε σαν ταπεινός άστεγος, πράγμα που σημαίνει πολλά για τον τρόπο που βλέπει το Θεό ο Χριστιανισμός!. 

Το σπήλαιο αυτό είναι γνωστό έξω από τη Βηθλεέμ, διότι από τον 2ο κιόλας αιώνα αποτελούσε ιερό χώρο για τους Χριστιανούς: «Περί το 130 μ.Χ., το Άγιο Σπήλαιο μετατράπηκε σε τόπο προσκυνήματος για τους Χριστιανούς. Ο Ωριγένης, που επισκέφθηκε την Παλαιστίνη το 213 μ.Χ., αναφέρει πως η συγκεκριμένη περιοχή «ήταν περιφανής και το χριστιανικό προσκύνημα ξακουστό, ακόμα και ανάμεσα στους εθνικούς.»

Στην εικόνα, το εσωτερικό του σπηλαίου είναι κατασκότεινο, για να δηλώσει το σκοτάδι, στο οποίο ήταν βυθισμένος ο προχριστιανικός κόσμος, ενώ πίσω από τη φάτνη (το παχνί, την ταΐστρα) με το θείο βρέφος στέκονται δυο ζώα, ένα βόδι και ένα γαϊδουράκι.

 

Η Θεοτόκος

Η Παναγία (η Θεοτόκος) κοιτάζει το μικρό Ιησού με λατρεία, γονατισμένη, με τα χέρια σταυρωμένα σε ένδειξη προσευχής, σημάδι πως το παιδάκι που έχει μπροστά Της δεν είναι μόνο το μωρό Της, αλλά και ο Υιός του Θεού, το ένα από τα Τρία Πρόσωπα της Αγίας Τριάδας, δηλ. ότι είναι και Θεός. Σε κάποιες εικόνες, δεν το κοιτάζει, αλλά είναι στραμμένη προς την άλλη κατεύθυνση, για να τονιστεί ιδιαίτερα ότι το μωρό αυτό δεν γεννήθηκε με το φυσικό τρόπο που έχουν γεννηθεί όλοι οι άνθρωποι. Σε αυτή την περίπτωση, συχνά η Παναγία έχει στραμμένο το βλέμμα της προς ένα δέντρο, που συμβολίζει το «δέντρο του Ιεσσαί» (πατέρα του βασιλιά Δαβίδ), από το οποίο κατάγεται η ίδια και ο Ιησούς Χριστός (προφητεία Ησαΐας 11, στίχ. 10).

Το θείο βρέφος βρίσκεται μέσα στη φάτνη, όπου το ξάπλωσε η Μητέρα Του, αφού δεν είχε κρεβατάκι, τυλιγμένα στα «σπάργανα», δηλ. στα μωρουδιακά πανιά του, τις «φασκιές του» (κατά Λουκάν Ευαγγέλιο, κεφ. 2).

 

Η φάτνη

Όμως η φάτνη αυτή είναι έτσι ζωγραφισμένη, ώστε να μοιάζει με λάρνακα, δηλαδή με τα πέτρινα φέρετρα, στα οποία οι αρχαίοι τοποθετούσαν τα σώματα των νεκρών τους για την ταφή τους, και τα σπάργανα μοιάζουν με τα «εντάφια σπάργανα», δηλ. τα υφάσματα, με τα οποία οι Εβραίοι τύλιγαν τα σώματα των νεκρών. Το συγκλονιστικό αυτό καλλιτεχνικό εύρημα σημαίνει ότι αυτό το μωρό κάποτε θα πεθάνει σε νεαρή ηλικία για τη σωτηρία των ανθρώπων! Έτσι, στην εικόνα της Γέννησης του Χριστού συνοψίζεται ολόκληρη η επίγεια ζωή Του, μέχρι το θάνατο.

 

Τα ζώα

Τα δύο ζώα που βρίσκονται πίσω απ’ τη φάτνη προέρχονται από μια προφητεία του προφήτη Ησαΐα στην Παλαιά Διαθήκη (περίπου 800 χρόνια προ Χριστού), όπου ο Θεός φέρεται να λέει: «Το βόδι γνωρίζει τον ιδιοκτήτη του και ο γάιδαρος τη φάτνη του κυρίου του, όμως ο Ισραήλ δεν με γνωρίζει και ο λαός δεν με καταλαβαίνει» (Ησαΐας, κεφ. 1, στίχος 3). Έτσι, τα δύο αυτά ζώα συμβολίζουν εκείνο το τμήμα του εβραϊκού έθνους που αναγνώρισε τον Ιησού ως Μεσσία (ως τον θεόσταλτο βασιλιά, δηλαδή, που είχαν προαναγγείλει οι προφήτες) και πίστεψε σ’ Αυτόν. 

 

Ο Ιωσήφ

Στην κάτω μεριά της εικόνας, ο άγιος Ιωσήφ ο Μνήστωρ, ο αρραβωνιαστικός της Θεοτόκου (και, κατά το νόμο, σύζυγός της, που όμως – σύμφωνη με ομόφωνη γνώμη των πηγών – ποτέ δεν είχε κανονικές συζυγικές σχέσεις μ’ εκείνη) απεικονίζεται να κάθεται μακριά από την Παναγία και το μωρό, και μάλιστα σκεφτικός, για να δηλωθεί ότι δεν είναι ο πραγματικός φυσικός πατέρας του παιδιού, αλλά μόνο θετός πατέρας Του και προστάτης της Μητέρας και του Βρέφους.

 

Το λουτρό και η Σαλώμη

Στην άλλη μεριά της εικόνας εικονίζεται το λεγόμενο «λουτρό» του Χριστού: Μια μαία, η Σαλώμη, και η βοηθός της πλένουν το νεογέννητο μωρό. Η σκηνή αυτή είναι εμπνευσμένη από το λεγόμενο «Πρωτευαγγέλιο του Ιακώβου», ένα πρωτοχριστιανικό κείμενο που αφηγείται την ιστορία της Παναγίας, από τη γέννησή της μέχρι τη γέννηση του Χριστού και τη φυγή στην Αίγυπτο. Σύμφωνα με ισχυρή παράδοση, η Σαλώμη αυτή ήταν συγγενής της Παναγίας. Η σκηνή του λουτρού εντάσσεται στην εικόνα, για να επισημάνει ότι ο Χριστός δεν είναι μόνο Θεός, αλλά και κανονικός άνθρωπος.

 

Οι τρεις μάγοι

Στο πλάι της εικόνας (αριστερά όπως βλέπουμε) διακρίνονται οι Τρεις Μάγοι (Μελχιώρ, Βαλτασάρ και Γασπάρ) με τα άλογά τους να έρχονται, κοιτάζοντας το αστέρι, που λάμπει πάνω, ψηλά, και οι ακτίνες του φωτός του κατεβαίνουν μέσα στη σπηλιά. Οι Τρεις Μάγοι εικονίζονται συμβολικά ως προσωποποίηση των τριών περιόδων της ανθρώπινης ζωής: ένας νέος, ένας μεσήλικας και ένας γέροντας. Τα δώρα τους (κατά Ματθαίον, κεφ. 2), χρυσάφι, λιβάνι και σμύρνα, ερμηνεύτηκαν από τους αγίους διδασκάλους του χριστιανισμού ως σύμβολα του ότι το μωρό αυτό ήταν βασιλιάς (αυτό σήμαινε το χρυσάφι), ήταν και Θεός (γι’ αυτό πρόσφεραν το λιβάνι) και θα πεθάνει νέος (γι’ αυτό πρόσφεραν τη σμύρνα – δηλ. σμύρνη, όπως το όνομα της πόλης Σμύρνη, που δεν έχει σχέση βέβαια με τα Χριστούγεννα – ένα πολύτιμο άρωμα που το χρησιμοποιούσαν για να αλείψουν το σώμα των νεκρών πριν την ταφή).

 

Οι άγγελοι

Τέλος, στην πάνω πλευρά της εικόνας παριστάνεται πλήθος αγγέλων, που έψαλλαν «δόξα εν υψίστοις Θεώ και επί γης ειρήνη, εν ανθρώποις ευδοκία» στο όραμα των πιστών βοσκών (Λουκάν, κεφ. 2) και στην άλλη μεριά ο άγγελος που εμφανίστηκε στους βοσκούς («ποιμένες» λέει το Ευαγγέλιο, όπως είναι η λέξη βοσκοί στ’ αρχαία ελληνικά) και τους αποκάλυψε ότι «γεννήθηκε για σας σήμερα σωτήρας, που είναι ο Χριστός, ο Κύριος». Μάλιστα ο Άγγελος τους είπε αμέσως «μη φοβάστε» (Λουκ. 2, στίχ. 10) και είναι χαρακτηριστικό ότι οι άγγελοι και ο ίδιος ο Χριστός σε πολλές περιπτώσεις μέσα στα Ευαγγέλια λένε στους ανθρώπους μη φοβάστε, σημάδι ότι ο Θεός που δίδαξε ο Χριστός και τον οποίο αποδέχονται οι Χριστιανοί, δεν θέλει φόβο από τους ανθρώπους, αλλά «πίστη, ελπίδα και αγάπη» (όπως λέει ο απόστολος Παύλος, επιστολή Α΄ προς Κορινθίους, κεφάλαιο 13). 

Υπάρχει στη Βυζαντινή Αγιογραφία, στις προθήκες των σπουδαίων αγιογράφων και στα ταμπλό των εμβληματικών εκκλησιών της Ορθοδοξίας μια εικόνα τόσο δυνατή, τόσο μεστή σε ενέργεια, τόσο συμπυκνωμένη σε πνευματικότητα, όσο λίγες. Είναι το Δωδεκάορτο, δηλαδή η απεικόνιση των 12 πιο σημαντικών εορτών του λειτουργικού έτους τις οποίες ο Χριστιανός μπορεί να έχει όλες μαζί, να τις λατρεύει, να προσεύχεται σε αυτές και να επικαλείται όσα παριστά. Στο 12ορτο περιλαμβάνονται τόσο δεσποτικές (συνδέονται με τα λυτρωτικά γεγονότα της ζωής του Ιησού) όσο και θεομητορικές εικόνες (αφορούν τη Θεοτόκο).


undefined undefined

 Και φέτος, με χαρά και μεγάλη όρεξη, διοργανώθηκε στο φιλόξενο αμφιθέατρο του Ογκολογικού "ΕΛΠΙΔΑ" η καθιερωμένη χριστουγεννιάτικη γιορτή. Μικροί και μεγάλοι συμμετείχαν έμπρακτα!

Τα παιδιά, μαζί με τους γονείς τους, έγιναν οι συγγραφείς του έργου, που παρουσίασαν πρωταγωνιστώντας από κοινού! 



Και φυσικά, χριστουγεννιάτικη γιορτή δεν γίνεται χωρίς ποιήματα...


 ...και χωρίς τ΄αγαπημένα μας τραγούδια, τα οποία τραγουδήσαμε με όλη μας την ψυχή!


Και, όπως πάντα, υπήρχε μία έκπληξη! Κάποιος που τα παιδιά γνώρισαν περισσότερο μετά τον διαγωνισμό της Eurovision: η Μαρίνα Σάττι.

Μας τραγούδησε με κέφι, και μόνη της...


...αλλά και μαζί με τα παιδιά μας.


Στο τέλος δεν έλειψαν τα πλούσια εδέσματα προς όλους!

Και του χρόνου!

undefined undefined

 Με πολύ κέφι, πάντα με την βοήθεια των καλλιτέχνιδων συναδέλφων εκπαιδευτικών του νηπιαγωγείου, διαλέξαμε και φέτος τα υλικά μας για τις χριστουγεννιάτικες κάρτες μας!

Απλώσαμε τα χαρτόνια μας, τις κόλλες μας, τα ψαλίδια μας, τα glitter μας και ξεκινήσαμε...


Το αποτέλεσμα ήταν πολύ ικανοποιητικό!






Με όλη μας την αγάπη και μεγάλη ευγνωμοσύνη, προσφέραμε αυτές τις κάρτες στις κλινικές στις οποίες διακονούμε, στο προσωπικό του Νοσοκομείου και, φυσικά, στους μαθητές μας!


                Και του χρόνου!

undefined undefined

         Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων Με Αναπηρία που έχει οριστεί η 3η Δεκεμβρίου κάθε έτους, η Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης απηύθυνε πρόσκληση σε όλα τα σχολεία να συμμετάσχουν, με οποιονδήποτε τρόπο επιλέξουν, σε αυτό το παγκόσμιο αφιέρωμα στην αναπηρία και στο πώς αυτή βιώνεται από τα ίδια τα πρόσωπα και από τους γύρω τους.

        Με πολλή διάθεση, ανταποκρίθηκαν σε αυτό το κάλεσμα και οι δικοί μας μαθητές, με πανέμορφες εικαστικές δημιουργίες, που άφηναν σαφή μηνύματα...

















        

      Οι δημιουργίες των μαθητών μας αλλά και όλων των μαθητών των σχολείων που συμμετείχαν παρουσιάστηκαν σε μία πολύωρη, μοναδική εκδήλωση, η οποία πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Παιδείας στις 3 Δεκεμβρίου 2024, με αφορμή, όπως είπαμε, την Παγκόσμια Ημέρα των Ατόμων με Αναπηρία. 



Στα πλαίσια αυτά δημιουργήθηκε από το Υπουργείο Παιδείας πριν την εκδήλωση σύντομο βίντεο ευαισθητοποίησης για ζητήματα που αφορούν στην ισότιμη πρόσβαση των μαθητών/τριών με αναπηρία στην εκπαίδευση, αξιοποιώντας εικαστικές δημιουργίες σχολικών μονάδων της χώρας: 

 https://www.youtube.com/watch?v=WCOx6E5KN2A&t=108s

Σκοπός της εκδήλωσης ήταν η ανάδειξη καλών πρακτικών στο πεδίο της ειδικής αγωγής και της ενταξιακής εκπαίδευσης και η ευαισθητοποίηση της σχολικής κοινότητας και του ευρύτερου κοινωνικού συνόλου σε ζητήματα που αφορούν την ισότιμη πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία στην εκπαίδευση. 

Όλη την εκδήλωση μπορούμε να την παρακολουθήσουμε, βιντεοσκοπημένη, εδώ:

https://www.youtube.com/live/KNlMwIIJzu0


       Η Διεύθυνση απένειμε ευχαριστήριο επιστολή για την συμμετοχή μας σε αυτήν την όμορφη δράση αλλά και εν γένει για τις δράσεις συνεκπαίδευσης και συνεργατικές πρακτικές που εφαρμόζουμε.




Ευχαριστούμε κι εμείς με τη σειρά μας την Διεύθυνση και γι΄ αυτήν την αξιέπαινη πρωτοβουλία καθώς και τους μαθητές μας για τις πανέμορφες δημιουργίες τους!

undefined undefined

             Πέρασαν ήδη 51 χρόνια από την 17η Νοεμβρίου 1973...Την ημέρα που έμεινε στην ιστορία της Ελλάδας ως "εξέγερση του Πολυτεχνείου", μία πολύ ιδιαίτερη εκδήλωση αντίθεσης του κόσμου απέναντι στην χούντα των Συνταγματαρχών (1967-1974), που έλαβε χώρα έξω και γύρω από το κτήριο του Πολυτεχνείου.

         Με απλό και κατανοητό τρόπο, μιλήσαμε και φέτος στα παιδιά του σχολείου μας για τα γεγονότα που προηγήθηκαν εκείνης της ημέρας, τι συνέβη στις 17 Νοεμβρίου και τι επακολούθησε.

                   



       Τα παιδιά παρακολούθησαν με ξεχωριστό ενδιαφέρον την εξιστόρηση των όσων διαδραματίστηκαν, και για έναν επιπλέον λόγο: Τον κύριο ρόλο στα γεγονότα αυτά έπαιξαν νέοι άνθρωποι, φοιτητές, εργαζόμενοι κι αυτό τους έκανε μεγάλη εντύπωση!

    Ενδιάμεσα, με την βοήθεια της μουσικού μας, τραγουδήσαμε τραγούδια αγαπημένα σε μικρούς και μεγάλους...



           Στο τέλος της γιορτούλας μας είχαμε και ένα διαδραστικό δρώμενο. Κατασκευάσαμε γαρύφαλλα, τα οποία τοποθετήθηκαν από τα παιδιά σε κάγκελα, που επίσης κατασκευάστηκαν από εμάς, μαζί με τις λέξεις που φώναζαν τότε οι φοιτητες : ΨΩΜΙ-ΠΑΙΔΕΙΑ-ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ!






   

      Κλείνοντας, είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι, όπως κάθε ξεχωριστό γεγονός, έτσι και η εξέγερση του Πολυτεχνείου δεν θα μπορούσε να αφήσει ασυγκίνητους και αμέτοχους του καλλιτέχνες. Ενδεικτικά:

      Τρεις μέρες μετά την εξέγερση, δηλαδή στις 20 Νοεμβρίου 1973, ο χαράκτης Α. Τάσσος χαράζει σε ξύλο μήκους 5,28 μ την πολυπρόσωπη σύνθεσή του «17 Νοέμβρη 1973»:


Tο 1975 ο ζωγράφος και χαράκτης Κώστας Μαλάμος  (1913-2007) ζωγράφισε  το   έργο: «Η πρώτη επέτειος»:




Το 1974 ο  ζωγράφος Γιώργος Βακιρτζής  (1923- 1988) δημιούργησε το έργο  «Εδώ Πολυτεχνείο. 16.ΧΙ.73»...


...ενώ η χαράκτρια Βάσω Κατράκη (1909-1988) λάξευσε  έργο που τυπώθηκε σε αφίσα με στίχους του Γιάννη Ρίτσου από τη συλλογή του «Αγρύπνια» (1941-53): «Τραβήξανε ψηλά, πολύ ψηλά. / Δύσκολο πια να χαμηλώσουνε»: